12
sierpień
2025

Strona internetowa dewelopera 2025 – obowiązek jawności cen mieszkań

Z dniem 11 lipca 2025 r. weszły w życie przepisy wprowadzające m.in. obowiązek jawności cen mieszkań oraz szczegółowe wymogi dotyczące prowadzenia strony internetowej przez dewelopera. Zmiana ta ma na celu zwiększenie przejrzystości rynku mieszkaniowego i zapewnienie nabywcom łatwego dostępu do rzetelnych, aktualnych informacji o inwestycjach.

Tytułem wstępu wyjaśnię, że w życie weszły już przepisy dotyczące jawności cen deweloperów – czyli nowelizacja ustawy deweloperskiej, która nakłada na deweloperów szereg nowych obowiązków. Informacje na ten temat znajdują się tutaj

Wprowadzenie obowiązku jawności cen mieszkań oznacza rewolucję w sposobie, w jaki deweloperzy informują o swoich ofertach. Od 11 lipca 2025 r. każdy deweloper sprzedający mieszkania na rynku pierwotnym musi posiadać dedykowaną stronę internetową dla każdej inwestycji. W dzisiejszym artykule chciałabym podsumować informacje, które muszą znaleźć się na stronie internetowej każdego dewelopera – tak aby witryna była w pełni zgodna z nowymi regulacjami. 

W dzisiejszym artykule podsumuję informacje, które muszą znaleźć się na stronie internetowej każdego dewelopera –
tak aby witryna była w pełni zgodna z nowymi regulacjami. 

Celem nowych regulacji jest zwiększenie przejrzystości rynku i ułatwienie nabywcom porównywania ofert. Strona internetowa musi prezentować dane w sposób kompletny, aktualny i zgodny z ustawą.

Obowiązek prowadzenia strony internetowej inwestycji

Zgodnie z nowymi przepisami, strona internetowa inwestycji musi być prowadzona od dnia rozpoczęcia sprzedaży lokali. Jeżeli wcześniej zawierane są umowy rezerwacyjne – strona powinna powstać jeszcze przed podpisaniem pierwszej z nich. Witryna musi działać do czasu przeniesienia własności wszystkich lokali w danej inwestycji.

Publikacja ofert na portalach sprzedażowych lub w serwisach pośredników nie spełnia wymogów ustawy. Odpowiedzialność za stronę, jej treść i aktualność spoczywa na deweloperze. Adres strony należy umieszczać we wszystkich materiałach promujących inwestycję – w reklamach prasowych, kampaniach internetowych i na materiałach drukowanych.

Jedna czy kilka stron internetowych?

To jedno z pierwszych pytań jakie dostaję od klientów w tym temacie. Odpowiedź brzmi: nie. Ustawa nie wymaga, aby każda inwestycja miała odrębną domenę. Możliwe jest prowadzenie jednej strony internetowej obejmującej wszystkie projekty dewelopera. Warunkiem jest jednak łatwy i czytelny dostęp do informacji o konkretnej inwestycji – najlepiej poprzez oddzielne podstrony lub sekcje.

Zakres wymaganych informacji na stronie internetowej dewelopera

Ustawa określa szczegółowo, jakie informacje muszą znaleźć się na stronie inwestycji. Przede wszystkim są to:

  • prospekt informacyjny (część ogólna),
  • pełne dane kontaktowe dewelopera: nazwa firmy, adres, NIP, numer telefonu, adres e-mail,
  • dokładna lokalizacja inwestycji – adres lub mapa z oznaczeniem działki,
  • ceny lokali – cena brutto za 1 m², całkowita cena lokalu, ceny pomieszczeń przynależnych (miejsca postojowe, komórki lokatorskie) oraz wszystkie dodatkowe koszty, w tym VAT,
  • historia zmian cen z podaniem dat,
  • najniższa cena z ostatnich 30 dni –podczas trwania promocji deweloper powinien wskazać najniższą cenę, po której lokal był sprzedawany w ciągu poprzedniego miesiąca.

Wymóg publikacji tych danych ma zapewnić przejrzystość oferty i ochronę nabywców przed wprowadzaniem w błąd.

Archiwizacja cen i raportowanie do dane.gov.pl

Deweloper ma obowiązek archiwizowania każdej zmiany cen wraz z datą ich wprowadzenia. Ponadto nowe przepisy wprowadzają obowiązek codziennego przekazywania aktualnych cenników do portalu dane.gov.pl. Może wymagać to Wymaga to wdrożenia rozwiązań informatycznych, które umożliwią automatyczne generowanie i wysyłanie plików z danymi.

Sankcje za naruszenie przepisów

Brak strony internetowej zgodnej z ustawą deweloperską, niekompletne dane lub nieaktualny cennik mogą skutkować nałożeniem przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów kary finansowej do 10% rocznego obrotu dewelopera. Sankcje mogą być również związane z naruszeniem praw konsumentów.

Podsumowanie

Nowelizacja ustawy deweloperskiej wprowadziła obowiązek prowadzenia strony internetowej inwestycji, która musi zawierać określony zakres informacji, być aktualizowana oraz raportować dane o cenach do administracji publicznej. Wdrożenie zgodnych z prawem rozwiązań technicznych i procedur jest kluczowe, aby uniknąć sankcji i zapewnić nabywcom dostęp do rzetelnych danych. 

Jeśli potrzebujesz wsparcia w swojej inwestycji deweloperskiej napisz do mnie. 

Prawnik budowlany - Kancelaria Prawna Poznan
AUTOR WPISU
Jagoda Klimkowska
Radczyni prawna

Specjalizuję się w procesie inwestycyjno–budowlanym. Posiadam wieloletnie doświadczenie w sprawach związanych z obrotem nieruchomościami, działalnością deweloperską oraz branżą odnawialnych źródeł energii.

Jagoda Klimkowska - prawnik budowlany - Kancelaria Prawna Poznan
Masz pytania? Skontaktuj się ze mną:
WYRÓŻNIONE WPISY
Ustawa o sygnalistach – kto musi wdrożyć przepisy?
NAJNOWSZE WPISY
Tagi
Poprzedni wpis
Następny wpis
DLA BIZNESU, DLA CIEBIE

Twoje prawa, nasza misja.

Zaufaj profesjonalistom w obsłudze biznesu.